بررسی تصویر و موسیقی در اشعار سعید عبادتیان

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده یوسف دارابی
  • استاد راهنما موسی پرنیان
  • سال انتشار 1394
چکیده

پایان نامه حاضر تحقیقی است پیرامون شعرسعید عبادتیان شاعری کرد زبان،از شاخه کلهری زبان کردی و نقد وبررسی تصویر و موسیقی آن.نگارنده می کوشدابتدا دیدگاهایی رادر خصوص تصویر و موسیقی بیان کند. سپس با تحقیق در مجموعه اشعار سعید عبادتیان ویژگیهای زیبا شناختی آن را مورد تحقیق قرار دهد. در فصل اول این تحقیق به مقدمه،بیان مسئله و پس از آن به ضرورت پژوهش و اینکه چرا از بین این همه موضوعات مختلف ادبی، به این موضوع پرداخته ایم.و اهمیت آن؛ یعنی اینکه نتایج این تحقیق برای چه افرادی اعم از حقیقی و یا حقوقی مفید است؟،و سپس اهداف علمی و کاربردی تحقیق که شامل اهداف علمی و کاربردی می باشند. از جمله: بررسی عناصر زیبایی در اشعار سعید عبادتیان،و مشخص نمودن عناصر تصویر و موسیقی و دلایل قدرت زبان ،ارائه راه کارها و پیشنهادهایی جهت استفاده صحیح از تصویر وموسیقی در اشعار شاعران جوان،پیشنهادهای تغییر متحوای شعر در جهت پویایی زبان و حرکت همگام شاعران دراین زمینه ،فصل دوم مختصری ازوضعیت تاریخی وجغرافیایی شهرستان گیلانغرب با مرکزیت مردم کلهر زبان وبه صورت خلاصه تاریخچه ای ازتحولات زبان وتاثیرات سیاسی اجتماعی بر روند زبان، بیان شده سپس فرضیات پژوهش ذکر گردیده است.در فصل سوم : مختصری از احوال شاعر جوان وارزشمند کرد سعید عبادتیان نحوه و تاثیرات فضای زندگی و محیط کاری بر اشعار و تصاویر، و نوع اوزان بکار گرفته در اشعارش بیان گردیده است. در فصل چهارم: به بررسی چهار اثر که دو اثر مکتوب و دو اثر در قالب آلبوم صوتی از آثار شاعر کرد زبان سعید عبادتیان در زمینه تصویر و موسیقی در دو بخش که شامل تصویر که به صورخیال در تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه،نماد،و ... و در بخش دوم موسیقی که شامل موسیقی درونی، بیرونی کناری، و معنوی مورد بررسی قرار گرفته.در فصل پنجم ابتدا نتیجه گیری تحقیق، و پیشنهاد و راهکار های لازم بیان گردیده است. در پایان این نتیجه به دست می آید سعید عبادتیان از شاعران رمانتیکی است. که به خوبی توانسته در زمینه ی سنتی هنجار شکنی نماید وقالب های پذیرفته شده شعر را رعایت و محتوای جدید روی آورده و از شعر سنتی جدا شده اما این مرحله را باید یک مرحله گذار به حساب بیاوریم تا به محتوای هم پای حرکت زبان برسیم .

منابع مشابه

موسیقی و خوانش اشعار رودکی

در این جستار به دو نکته توجّه شده است: نخست، بررسی اوزان و بحوری که رودکی به عنوان آغازگر شعر فارسی آن‌ها را به کار برده است و دوم، خوانش مجدّد اشعار شاعر از رهگذر تأمّلات وزنی. در بخش نخست مقاله این نتیجه به دست آمد که شاعر با تمام بحور و اوزان شعر فارسی آشنا بود و بیشتر آن اوزان را در سروده‌های خود به کار بسته است و تنها در چند وزن از وی شعری دیده نمی‌شود؛ این مسئله ممکن است سه دلیل داشته باشد: ...

متن کامل

بررسی موسیقی بیرونی و کناری در اشعار واصفی هروی

یکی از عوامل زیبایی در شعر به ویژه قالب‌های کلاسیک استفاده بجا از موسیقی کناری و بیرونی است. مهم‌ترین جلوه‌های این نوع موسیقی به کارگیری وزن و قافیه و ردیف است. واصفی از جمله شاعرانی است که در این زمینه تحسین بر انگیز کار کرده است. او در ساختار بیشتر اشعار خود بار معنایی و موسیقیایی را به دوش قافیه و ردیف گذاشته است. واصفی گاه واژگانی چون لاله، نرگس، بنفشه، سرخ، غنچه و... را در ردیف‌های اشعار خ...

متن کامل

بررسی اشعار سلمان هراتی در پردازش معنا و تصویر

شعر سلمان در حوزۀ شعر ارزشی و انقلابی قابل بررسی است. او گونه­ ای خاص از شعر مذهبی را با بن­ مایه­ های اجتماعی و انسانی ارائه داده­است. درونمایه­ های اشعارش بیشتر مفاهیم دوران انقلاب، جنگ، حماسه، شهادت ،مقاومت، انفاق، مفاهیم دینی چون انتظار، عاشورا، ولادت و وفات معصومین و... را دربرمی­ گیرد. باوجود تأکید هراتی بر حضور معنا و اندیشه، تا حدی توجه وی به تصویرسازی، جاندارپنداری، واج آرایی نیز حائز ...

متن کامل

بررسی موسیقی بیرونی و کناری اشعار صباحی بیدگلی

تدوین فرهنگ تاریخی عروض شعر فارسی به نحوی که بتوان زمان آغاز به کار رفتن یک وزن و سپس میزان کاربرد آن در ادوار بعدی و تعیین بسامد و ترسیم فراز و نشیب موجود در تداول هریک از اوزان عروضی را به دقّت تمام تعیین کرد، امروزه خصوصاً با توجّه به وجود چاپ‌های منقّح از دواوین و منظومه‌های شعر فارسی، امری بسیار ضروری و مفید به نظر می‌رسد، خاصّه از آن جهت که جای چنین فرهنگی – البتّه با ویژگی‌های مذکور فوق – در ح...

متن کامل

بررسی کارکرد موسیقی شعر بردونی در تصویر آفرینی

موسیقی شعر یکی از عناصر مهم در تصویرآفرینی‌های شعری و به‌ دنبال آن خیال‌انگیزی مخاطب است، با این توضیح که شاعر می‌تواند با انتخاب الفاظ آهنگین، هم‌نشینی آواها و الهام از وزن عروضی مناسب و موسیقی قافیه، تصویری متناسب با احساس خویش را در ذهن مخاطب ترسیم نموده و خیال وی را برانگیزد. با توجه به اینکه حس شنوایی در زندگی نابینایان جای حس بینایی را می­گیرد و به عنوان حس اصلی بکار می­رود، تحقیق حاضر در...

متن کامل

موسیقی بیرونی اشعار نظیری نیشابوری

 موسیقی شعر یکی از بهترین مختصاتی است که به طور ذاتی ارزش و اهمیت آن را مشخص می­کند و در واقع موسیقی شعر است که ضمن این که شنیدن آن را برای گوش­ها جذاب می­سازد، راهی برای دلنشین کردن شعر است تا از این طریق مفهوم و هدفی که در بطن سخن منظوم نهفته است، سریعتر به مقصد و مقصود مورد نظر واصل گردد. منظور از موسیقی بیرونی شعر که باعث آهنگ و موسیقی کلام و زیبایی آن گردیده ، وزن عروضی است که بر اساس کشش ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023